لیفتراک, وبلاگ

عملکرد فورک لیفتراک

عملکرد فورک لیفتراک

فورک لیفتراک که بیشتر با نام جرثقیل و گاهی اوقات با عنوان فورک لیفت از آنها یاد می شود، لودرهای صنعتی بسیار قدرتمندی هستند. مهم ترین اهداف به کار گیری این تجهیزات صنعتی، جابجایی و انتقال دستگاه های سنگین در تسهیلات صنعتی است. نکته مهم در مورد فورک لیفتراک ها ،توانایی آنها جهت بلند کردن بارهای سنگین در ارتفاع های بلند و نیز پایین آوردن آنها به هنگام نیاز می باشد.

فورک لیفتراک ها که مجهز به ساختارهای متفاوتی هستند، همچنین جهت انتقال بارهای سنگین بر روی سطوح شیب دار و یا پالت های چوبی مورد استفاده واقع می شوند. اولین بار در اوایل قرن بیستم از فورک لیفتراک ها رونمایی شد و از آن پس، نقشی بسزا در جابجایی و انتقال تجهیزات سنگین صنعتی ایفا می کنند. در این مقاله، مقدمه ای جامع بر لیفتراک ها، تحولات آنها در طول سال های گذشته، مروی بر مقوله ها و انواع گوناگون لیفتراک ها و نیز ملاحظات امنیتی در عملیات سنگین اعمال خواهیم نمود.

 تاریخچه فورک لیفتراک

تقریبا اواخر قرن نوزدهم بود که فورک لیفتراک ها روانه بازار شدند. این مدل از فورک لیفتراک ها دارای پلت فرم هایی بودند که ارتفاع آنها تنها چند سانتی متر بالاتر طراحی شده بود. به طور معمول ،این ها برای جابجایی مواد موجود در فروشگاه ها به کار برده می شدند. در سال 1910، اولین لیفتراک ها بالابر طراحی شد  و در سال های پس از آن ، شاهد بهبود روند طراحی نمونه های پیشرفته تر بوده است. در اواخر دهه 1930، مجوز حمل تجهیزات بسیار سنگین به منظور بهره وری و ذخیره سازی بیشتر صنعتی کسب شد.

البته علی رغم همه تلاش هایی که برای راه اندازی بالابرهای صنعتی انجام گرفت، استفاده از آنها در دهه 1930 تقریبا بسیار کم بود. در طول رکود بسیار بزرگ اقتصادی، بازار کار برای سرمایه گذاران بسیار سخت بود. سپس در جنگ جهانی دوم، استفاده از بالابرها و کامیون های مجهز به بالابرهای صنعتی، بخش استراتژیک  تلاش های جنگی تلقی می شد.

به دلیل کمبود نیروی انسانی که بیشتر آنها در جبهه های جنگ جهانی نام نویسی کرده بودند‌، اپراتورها( که بیشتر آنها از قشر زنان جامعه بودند) فورک لیفتراک ها بیشتر کارهای صنعتی مردانه را برعهده گرفتند.  با پایان بافتن جنگ جهانی، فورک لیفتراک ها یکی از عوامل اصلی در جابجایی تجهیزات صنعتی قلمداد می شدند.

فورک لیفت ها و پالت های صنعتی یکی از محبوب ترین  تجهیزات رایج در ارتش آمریکا بودند که در استرالیا استقرار داشتند و پایه ای برای تجهیزات مشترک المنافع تبدیل شدند که به ساخت بزرگترین شرکت پالت دنیا تبدیل شد.

طبقه بندی و منابع نیروی لیفتراک ها

بیشترین تلاش های لازم برای طراحی لیفتراک ها و بالابرهای صنعتی انجام گرفته تا به نحو احسنت بتوان تجهیزات سنگین را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد. هفت طبقه بندی عمده لیفتراک ها و بالابرهای صنعتی در ایالت متحده عبارتند از:

دسته اول: لیفتراک های دارای موتور الکتریکی

دسته دوم: لیفتراک هایی با موتورالکتریکی عریض

دسته سوم: لیفتراک هایی با موتورهای دستی

دسته چهارم: لیفتراک های مجهز به موتور احتراق داخلی

دسته پنجم: لیفتراک های مجهز به موتورهای احتراق عمومی

دسته ششم: تراکتورهای مجهز به موتورالکتریکی درون سوز

دسته هفتم: فورک لیفتراک هایی برای کار برروی  سطوح سخت

اهمیت آموزش و عملیات ایمن برای اپراتورهای لیفتراک ها

آموزش و تعیلم به اپراتورهای لیفتراک ها تقریبا در همه شاخه های صنعتی مورد نیاز است و دلیل خوبی هم برای این امر وجود دارد. گزرش های رسیده حاکی از این هستند که روزانه آسیب ها و مرگ و میرهای فراوانی متوجه اپراتورهایی می شود که با دستگاه های سنگین لیفتراک کار می کنند و یا در مجاورت اینچنین دستگاه هایی فعالیت می کنند. داده های به دست آمده از اداره استاندارد کار در سال 2010 نشان داد که حدود پنجاه و چهار مرگ و میر مربوط به استفاده نادرست از فورک لیفت ها هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *